Du skal logge ind for at skrive en note

Af Thomas Dreisig Thygesen

Du skal logge ind for at skrive en note

Kort om PEGI-aldersmærkning

I dette afsnit af Textanalyse behandles computerspillet som genre.

Vi gør opmærksom på, at afsnittet også behandler computerspil, der i følge den europæiske PEGI-aldersmærkning kun er egnet til børn og voksne over hhv. 12, 16 og 18 år.

Afsnittet gengiver ikke billedmateriale eller andet fra disse mærkede spil, der efter Systimes vurdering er uegnede for nogen af Textanalyses brugere.

Du skal logge ind for at skrive en note

At analysere computerspil

Når du skal analysere et computerspil, skal du vide noget om spillets genre.

Du kan læse om computerspil generelt her på siden.

Afsnittene om At analysere fiktionstekster og At analysere visuelle medietekster samt Kommunikation og Målgruppeanalyse er også relevante opslag.

Du skal logge ind for at skrive en note

Selve analysen kan struktureres i 4 punkter

  • Præsentation, hvor du gør rede for computerspillets afsender, genre mv.

    • Læs om Præsentation af computerspil.

  • Analyse af computerspillets indhold.

    • Læs om Hvad kommunikeres der om i computerspillet?

  • Analyse af computerspillets form.

  • Fortolkning, perspektivering og vurdering, sammenfatter din forståelse af computerspillet og sætter det i relation til fx samtiden, computerspillets afsender, modtagerforhold, andre spil og spiltyper, samt den kontekst, spillet i øvrigt indgår i.

    • Læs om Fortolkning, perspektivering og vurdering af computerspillet.

Du skal logge ind for at skrive en note

Computerspil er en udtryksform på linje med andre medier. Og computerspil kan følgelig analyseres, fortolkes og vurderes præcis som andre medietekster.

Computerspil er visuelle og interaktive. Deri består deres umiddelbare fascinationskraft: Spilleren er "på", aktiv, koncentreret og nærværende her og nu, mens spillet står på. Derfor er det underholdende, afslappende og frem for alt sjovt at spille.

Mange af de nyere computerspil rummer fortællinger, som man kan indleve sig i, og spilleren har også mulighed for aktivt at gribe ind i forløbet og fysisk påvirke handlingsgangen. Også dette bidrager til fascinationen.

Du skal logge ind for at skrive en note

Debat om computerspil

Computerspil er en ung udtryksform og diskuteres livligt i medierne.

En diskussion kredser om de mulige negative konsekvenser af spil: Kan de skade den spillendes udvikling? Kan de socialisere til vold? Kan man blive afhængig af spil? osv.

For at imødekomme bekymringen har man aldersmærket computerspillene efter det europæiske PEGI-system, der rater spillene efter aldersegnethed og påsætter særlige advarselsmærker, der angiver, hvis der i det enkelte spil opleves fx stødende sprog, skræmmende scener, scener med vold, sex eller narkotika - eller om der fx opfordres til eller undervises i gambling. Det angives også, om spillet er et online-spil.

Ved hjælp af mærkningen kan forældre og skoler tage deres forholdsregler mht. beskyttelse af børnene. I praksis ser man imidlertid ofte, at aldersgrænserne ignoreres.

Læs om PEGI-aldersmærkningen på PEGIs danske hjemmeside.

Læs mere om debatten om computerspil under Tema og kontekst.

Du skal logge ind for at skrive en note

Taylor om computerspil og vold

Du skal logge ind for at skrive en note

Lærerne diskuterer også

Lærerne diskuterer brug af computerspil i undervisningen. En diskussion drejer sig om de såkaldte edutainmentspil (begrebet er sammensat af ordene education, uddannelse, og entertainment, underholdning), spil, som er lavet til undervisningen og til læreren med tanke på en undervisningsmæssig sammenhæng. En anden diskussion gælder brugen af kommercielle spil i undervisningen.

Vedr. edutainmentspil har man diskuteret, om de er så præget af formål, styring og struktur, at det måske går ud over spiloplevelsen og dermed elevernes motivation?

Vedr. brugen af kommercielle spil i undervisningen er spørgsmålet blevet rejst, om det er lærerens eller elevernes behov, der tilgodeses? Og om og hvordan spil i undervisningen kan bidrage til læring.

Du skal logge ind for at skrive en note

Computerspillets historie i korte træk

I 1949 udvikler Cambridge University computeren EDSAC, hvorpå man kan gemme programmer.

I 1952 skaber en studerende ved Cambridge University det første computerspil, en form for kryds og bolle.

Du skal logge ind for at skrive en note
Verdens første computerspil OXO blev programmeret af Alexander S. Douglas i 1952 på computeren EDSAC I. Her ses M. Wilkes og W. Renwick foran EDSAC I.
Computer Laboratory, University of Cambridge - CC BY 2.0 UK.
Verdens første computerspil OXO blev programmeret af Alexander S. Douglas i 1952 på computeren EDSAC I. Her ses M. Wilkes og W. Renwick foran EDSAC I.
Computer Laboratory, University of Cambridge - CC BY 2.0 UK.
Du skal logge ind for at skrive en note

Tennis for Two, endnu et primitivt computerspil, opfindes i 1958. Pac-Man, 1980, og Space Invaders, 1978, er titlerne på nogle af de mest succesrige, tidlige spil.

Du skal logge ind for at skrive en note

Video: Tennis for Two

Du skal logge ind for at skrive en note

I computerspillets barndom spiller man på spillemaskiner i spillehaller eller på grillbaren, og kun få har en spillekonsol i hjemmet. Det første arkadespil - Computer Space - kommer i 1971, og i 1972 lanceres verdens første videospilboks sammen med videospillet TV Game No. 2.

Du skal logge ind for at skrive en note
Spillet Contra fra 1987 blev udviklet af japanske Konami til arkadespilmarkedet. Senere udkom spillet også til Nintendo Entertainment System (NES).
Joe Skipper/AP Skipper/Polfoto
Spillet Contra fra 1987 blev udviklet af japanske Konami til arkadespilmarkedet. Senere udkom spillet også til Nintendo Entertainment System (NES).
Joe Skipper/AP Skipper/Polfoto
Du skal logge ind for at skrive en note

I 1981 lancerer IBM den første PC, og i starten af 1980'erne dukker de første computere op i de danske hjem.

Verdens mest solgte computer nogensinde, Commodore 64, giver mulighed for at programmere, skrive tekst, spille spil og indlæse nye spil. Spillene fås på kassettebånd eller floppy-disketter.

Du skal logge ind for at skrive en note
Commodore 64 er verdens mest sælgende computer med et salgstal på mellem 10 og 17 millioner. Her ses computeren med joystick, mus og datasette til lagring af data på bånd.
iStockPhoto.com/Jiblet
Commodore 64 er verdens mest sælgende computer med et salgstal på mellem 10 og 17 millioner. Her ses computeren med joystick, mus og datasette til lagring af data på bånd.
iStockPhoto.com/Jiblet
Du skal logge ind for at skrive en note

Det første håndholdte elektroniske spil udvikles i 1976 af Mattel.

I starten af firserne bliver de såkaldte bip-spil en omsiggribende dille. Det er små håndholdte elektroniske spil, som er meget enkle i deres form. Donkey Kong er nok periodens mest kendte figur.

Du skal logge ind for at skrive en note
Det populære Donkey Kong fra 1981 blev oprindeligt udviklet af Nintendo som arkadespil, men er senere udkommet på mange forskellige platforme. Her ses spillet på den håndholdte Game & Watch Multi Screen fra 1982.
iStockPhoto.com/Peeter Viisimaa
Det populære Donkey Kong fra 1981 blev oprindeligt udviklet af Nintendo som arkadespil, men er senere udkommet på mange forskellige platforme. Her ses spillet på den håndholdte Game & Watch Multi Screen fra 1982.
iStockPhoto.com/Peeter Viisimaa
Du skal logge ind for at skrive en note

I 1989 bliver Nintendos Game Boy en kæmpesucces, som videreudvikles til Nintendo DS. Tetris opfindes i 1984, og spillet bliver for alvor en succes på Game Boy i 1989.

Du skal logge ind for at skrive en note
Nintendos Game Boy var en af verdens første håndholdte spillekonsoller. I modsætning til Nintendos tidligere Game & Watch var det muligt at indsætte forskellige spil, hvilket gjorde den ekstremt populær.
Thomas Eisenhuth/DPA/Picture-Alliance/ZB/Scanpix.
Nintendos Game Boy var en af verdens første håndholdte spillekonsoller. I modsætning til Nintendos tidligere Game & Watch var det muligt at indsætte forskellige spil, hvilket gjorde den ekstremt populær.
Thomas Eisenhuth/DPA/Picture-Alliance/ZB/Scanpix.
Du skal logge ind for at skrive en note

I begyndelsen af 1990'erne tager pc'erne over, og der bliver for alvor bygget videre på de kendte spiluniverser.

Fortællingen bliver en stor del af mange af de nye spil, fx i Sim City og Sid Meier's Civilization, der er store successer. Spillene findes stadig i nye udgaver.

Du skal logge ind for at skrive en note
Spilserien Civilization er udviklet af Sid Meier. Siden 1991 har serien været i førerposition, når det gælder de turbaserede strategispil.
Ben Molyneux/Alamy/Imageselect.
Spilserien Civilization er udviklet af Sid Meier. Siden 1991 har serien været i førerposition, når det gælder de turbaserede strategispil.
Ben Molyneux/Alamy/Imageselect.
Du skal logge ind for at skrive en note

I dag afvikles spil på computeren, spilkonsollen, en tablet eller telefonen via programmer eller apps, eller de spilles direkte i internetbrowseren.

Ved hjælp af internettet er spil er blevet sociale; en tendens, der gør sig gældende i alle typer af spil. Det kan gribe om sig, så det bliver svært ikke at lade spillene forstyrre hverdagens andre gøremål.

Allerede nu kan man spille med kroppen uden brug af controller – fx med Xbox Kinect, og man kan kommunikere med maskiner via stemme og kropsbevægelser. I stigende grad vil vi kunne interagere med og spille i den verden, der omgiver os, ved hjælp af briller eller gennem en tablet. Man taler om augmented reality – "forstærket virkelighed".

Du skal logge ind for at skrive en note

Platforme

Computerspil kan afvikles på forskellige platforme. En platform er en bestemt type styresystem, som fungerer på en bestemt type maskiner.

Eksempler på platforme kan være forskellige styresystemer til tablets og mobilsystemer i form af Android, IOS og Windows, hvor spillene installeres som apps og afvikles med bevægelse af enheden eller touch-funktionen. Det kan også være en PC eller Mac og spillekonsoller som Xbox, PlayStation og Nintendo Wii.

Nogle spil downloades og installeres, andre spilles i browseren på en computer, og nogle spillekonsoller inddrager omgivelserne, ved at spillerens krop og bevægelser indgår i spillet.

Augmented reality indgår også i spil på mobile enheder, hvor kameraet er en del af spillet, så spilverdenen er den verden, der omgiver spilleren.

Der findes spil, som kan afvikles på alle platforme og spil, som kun kan afvikles på en bestemt type platform.

Brug af platforme har indflydelse på, hvor "kraftigt" et computerspil kan være, hvordan det kan afvikles og har også sammenhæng med spillets målgruppe.

Du skal logge ind for at skrive en note

Interaktivitet og styring

Computerspil er interaktive. Der er en forbindelse mellem spil og spiller, og der sker en påvirkning af computerspillet i en eller anden form for styring.

Der er mange måder at styre et computerspil på.

Det kan være ved hjælp af en controller eller ved hjælp af tastaturet. På tablets og mobiltelefoner benyttes touch-skærmen eller det at bevæge enheden.

En anden form for bevægelse og styring er, når man bruger sin egen krop til at spille som fx i Nintendo Wii eller Xbox Kinect.

Du skal logge ind for at skrive en note

Styring med kroppen

Du skal logge ind for at skrive en note

Gameplay

Begrebet gameplay er et essentielt begreb inden for computerspil. Ordet er sammensat af game, spil, og play, leg, og dette kan være med til at give en forståelse af begrebet.

Der er som i andre spil regler, der skal overholdes, og ting, der skal gøres eller ikke gøres. Og samtidig er det leg, som handler om at have det sjovt og at være i en verden for sig.

Typisk handler det om, at man oplever at blive grebet, være til stede og glemme tid og sted som i leg; og det handler også om at opleve fremdrift som i spil, hvor der er en mission og et mål, og hvor man arbejder sig frem mod succes, fordi udfordringerne er så tilpasse, at der er en chance for at lykkes, før man kører træt.

Alle kender oplevelsen af et computerspil, som man ikke kan slippe igen, men også af spil, som pludselig ikke er interessante at spille videre med.

Lykkes et computerspil ikke med samspillet mellem spil og leg, vil det resultere i en oplevelse af dårligt gameplay.

Du skal logge ind for at skrive en note

Singleplayer og multiplayer

Computerspil kan ofte spilles af spilleren alene, men vil i mange sammenhænge også kunne spilles sammen med andre. Man skelner mellem singleplayer- og multiplayerspil.

Man kan spille sammen ved at sidde ved samme computer, tablet eller konsol, eller ved at spille sammen over internettet. Helt banalt kan man konkurrere i Tetris via Facebook, og man kan også dyste i fodboldkamp eller bilræs via internettet.

I de store MMORPG-spil -"Massively Multiplayer Online Role Playing Game"- som fx World of Warcraft stilles der store krav til samarbejde. Den enkelte spiller vil oftest være en del af en større gruppe kaldet en "klan" eller "alliance", hvor man hjælper hinanden med at komme frem i spillet. Den enkelte spiller vil i klanen typisk få en bestemt rolle at udføre.

Inden for klanen opbygger man gensidig tillid og afhængighed af hinandens indsats, hvilket kan stille store krav til den enkelte spiller om deltagelse - også i flere timer i døgnet.

I forhold til dette taler nogle om spilafhængighed, mens andre vil se det som et udtryk for fællesskab og venskab.

Du skal logge ind for at skrive en note
En gruppe spillere spiller rollespillet World of Warcraft på IgroMir - Interactive entertainment exhibition at the All-Russian Exhibition Centre. Word of Warcraft er et såkaldt MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game), hvor flere tusinde spillere spiller samtidigt i en online verden.
Vladimir Astapkovich/ITAR-TASS/Scanpix.
En gruppe spillere spiller rollespillet World of Warcraft på IgroMir - Interactive entertainment exhibition at the All-Russian Exhibition Centre. Word of Warcraft er et såkaldt MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game), hvor flere tusinde spillere spiller samtidigt i en online verden.
Vladimir Astapkovich/ITAR-TASS/Scanpix.
Du skal logge ind for at skrive en note

En verden af muligheder

Omkring især de store kommercielle spil har der udviklet sig en hel verden omkring sig i form af webfora, fanfiction, YouTube-videoer og meget andet. Spillerne udvider på den vis spiluniverset og bruger det på måder, som slet ikke var tænkt i første omgang.

Der er også mulighed for at skabe sine egne spil fra grunden eller for at udvikle eksisterende spil til egne formål.

Du skal logge ind for at skrive en note
ISBN: 9788761626820. Copyright forfatterne og Systime A/S 2014